FAQ
Najczęściej zadawanie pytania i odpowiedzi
1. Kiedy mówimy o początku rozwoju mowy?
Początek rozwoju mowy trwa tak jak dojrzewanie każdej funkcji, czyli od poczęcia. Rozwijają się wówczas podstawowe organy odpowiadające za nadawanie i odbieranie mowy (aparat mowy).
2. Dlaczego moje dziecko nie mówi, tak jak jego rówieśnicy?
Zamieńmy rady innych: „nie martw się, wyrośnie/ ma czas” na poszukiwanie informacji: „niepokoi Cię.., może warto skonsultować się z…”, ponieważ może być to spowodowane różnymi czynnikami.
3. Czy oglądanie telewizji uczy moje dziecko mowy?
Oglądanie telewizji powoduje intensywną pracę prawej półkuli mózgu. W lewej półkuli mózgu znajduje się ośrodek mowy. Rozwój mowy w tym wypadku zostaje zahamowany niżeli stymulowany, w rezultacie uniemożliwiając naukę mowy.
4. Jak podczas zabawy rozwijać mowę?
Zabawy językowe, wspólne czytanie, śpiewanie, rysowanie, puzzle i inne sprzyjające przyswajaniu języka. Poza tym trening narządów mowy i toru oddechowo-fonacyjno-artykulacyjnego.
5. Kiedy będą efekty terapii?
Efekty terapii na pewno będą zależały od intensywności prowadzonych zajęć, rodzaju nieprawidłowości oraz każdego dziecka z osobna (jego potencjału i ograniczeń). Żaden logopeda nie jest w stanie odpowiedzieć na to pytanie, ponieważ zbyt duża liczba czynników ma na to wpływ.
6. Czy zaburzenia mowy są dziedziczne?
Zaburzenia mowy nie są dziedziczne. Każde dziecko w takim przypadku ma większe predyspozycje do wystąpienia tej samej wady wymowy (tutaj również aspekt środowiskowy) lub zaburzenia, w związku z czym wiedząc o tym warto skonsultować z logopedą przebieg rozwoju dziecka.
7. Czy wędzidełko trzeba podcinać czy można rozciągnąć?
Skrócone wędzidełka powodują trudności w m.in. karmieniu. Wędzidełka nie da się rozciągnąć, dlatego jeśli zostało stwierdzone skrócenie należy być pod opieką logopedy, który pokieruje pacjenta i rodzinę w procesie terapeutycznym.